Bättre villkor för handikappsyskon, del 5

Jag har ett syskon med autism och utvecklingsstörning. Här skriver jag hur jag har velat ta tillvara på mina upplevelser som handikappsyskon för att hjälpa andra. Inlägget är det femte i en serie. De första fyra inläggen kan du läsa här.



Skriva krönikor
År 2007 blev jag kontaktad av en kvinna på FunkaPortalen, som ger information, reportage, tips, tankar och idéer om funktionshinder. Portalen var då ny och jag var en av flera som tillfrågades om jag ville bli krönikörer. Jag tackade ja och skrev tio krönikor under något år. Det handlade om ett ideellt skrivande som skulle hinnas med parallellt med heltidsjobb. Ett par av krönikorna blev jag i alla fall riktigt nöjd med. "Att slåss för andra" kändes som jag.

Sammanställa en litteraturlista
Vilket skulle nu bli nästa steg? Om jag ville att fler skulle läsa och skriva om handikappsyskon, behövde jag ju underlätta för dem som ville bidra. Jag satte då ihop en litteraturlista med böcker, filmer etc. FunkaPortalen hjälpte mig att publicera, så att listan kunde bli hittad på nätet.

Jag skickade också ut litteraturlistan till samtliga habiliteringar vid landstingen i Sverige och till berörda myndigheter, såsom Socialstyrelsen och Specialpedagogiska skolmyndigheten. Syftet var att rusta dem, så att de kunde erbjuda bättre stöd för syskonen regionalt/lokalt.

Forumteater
En dag läste jag tidningen Unik hos min mamma. Den skrev om teatergruppen Fenix som gör forumteater för handikappsyskon. Föreställningen heter "Syskonkärlek". Jag gillade idén, som går ut på att man spelar upp en scen i en handikappfamiljs liv under 10-15 minuter. Som publik får man bara titta på. Därefter spelar teatergruppen om scenen. Som publik får man då gå in och ropa "Stopp" när man tycker att en situation har löst på ett olämpligt sätt och föreslå hur den ska lösas i stället.

Jag kontaktade Habilitering & Hälsa, som bjöd in teatergruppen till habiliteringen i Stockholm. Ett tjugotal syskon deltog en lördag. Formen forumteater var väldigt spännande, känslosam och gav upphov till bra diskussioner. Läs om min upplevelse på FunkaPortalen.

Föreläsa för regionala föräldrastödjare
Efter att jag skrivit om erfarenheten av forumteater på FunkaPortalen, blev jag inbjuden till FUB:s dag för regionala föräldrastödjare i Solna. Först anlitade FUB forumteatergruppen Fenix för att spela upp en scen i en handikappfamilj. Därefter fick jag berätta om min personliga upplevelser som handikappsyskon under en timme. Att berätta om den var väldigt krävande och känslomässigt. Samtidigt är det givande och ger reaktioner från andra. Denna gång fick jag betalt.

Jag fortsätter min berättelse i ett nytt inlägg.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man