Bättre villkor för handikappsyskon, del 4

Jag har ett syskon med autism och utvecklingsstörning. Här skriver jag hur jag har velat ta tillvara på mina upplevelser som handikappsyskon för att hjälpa andra. Inlägget är det fjärde i en serie. De första tre inläggen kan du läsa här.

Chatta med andra syskon
Via amerikanska The Arc:s webbplats för syskon upptäckte jag också en chatt för handikappsyskon. När jag mådde dåligt en jul och hade fått krypa undan i mitt gästrum hos mamma för att min handikappade bror fått ett raseriutbrott, pratade jag dagen efter med ett handikappsyskon via The Arc:s chatt. Hon var 60 år och bodde i Texas. Jag var drygt 35 år och svensk. Ändå fick jag det bästa stödet och den största förståelsen som jag någonsin fått som handikappsyskon.

Jag bad då Habilitering & Hälsa, som hör till Stockholms läns landsting, om en chattsida för syskon. Habiliteringen byggde faktiskt en chattsida för anhöriga, som jag sedan blev aktiv i.

I dag verkar chattsidorna på The Arc och Habilitering & Hälsa vara stängda.

Stödgrupp för handikappsyskon
En dag fick jag en förfrågan från ett handikappsyskon om jag ville delta i en stödgrupp för handikappsyskon. Vi blev sju personer mellan 23-63 år som träffades under ett års tid. Träffarna skedde i Studieförbundet Vuxenskolans regi. I början skötte vi oss själva, men fick så småningom en handledare.

Att träffas blev ett stöd, men var också tungt. Jag hade en mer förmånlig situation än många av de andra syskonen. Mitt handikappade syskon hade fungerande vård, vilket samtliga andra syskon saknade. Flera hade egen familj och på det skulle de ta hand om förtidspensionerade föräldrar och syskonbråk. När föräldrarna inte orkar längre för att det handikappade barnet inte har fått fungerande vård, blir de lätt sjuka. Så blir en krävande situation ännu mer krävande. Syskonbråken kunde handla om vem som skulle ta ansvar för det handikappade syskonet och/eller bli god man. Mer än så vill jag inte berätta med hänsyn till dem som deltog. Att gå i en syskongrupp var ett smärtsamt uppvaknande hur bristfälligt ett samhälle kan fungera när det fungerar som sämst.

Vi bestämde i syskongruppen att vi skulle berätta om vår stödgrupp, vilket vi gjorde i tidningen Unik.

Film
Jag började nu känna en viss medvind i att arbeta med syskonfrågan. Landstinget hade lyssnat på mig och ordnat en chatt. Två handikapptidningar hade tagit in material. Jag ville nu ha en film om handikappsyskon.

Jag skrev ett brev till Utbildningsradion (UR) och bad om en sådan film. Något år senare hittade jag en film om handikappsyskon på UR:s webbplats. När jag letar nu, hittar jag en film som fokuserar på syskon till personer med autism. Självklart blev jag jätteglad. Bilden i bloggen illustrerar UR:s film.

Jag fortsätter min berättelse i ett nytt inlägg.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man