Arbetet för enklare godmanskap fortsätter

Jag skriver om min tid som god man för en person med autism och utvecklingsstörning. Mina blogginlägg, varav detta är mitt nionde, handlar om hur systemet fungerar och hur jag skulle vilja att det fungerade. Upplevelsen är personlig.

Riksrevisionens rapport om gode män
I december 2017 lämnar Riksrevisionen rapporten Tillsyn av ställföreträdare och överförmyndare – Statens bristande ansvar för samhällets mest utsatta (RiR 2017:33). Rapporten handlar om gode män och har en kritisk vinkel. Den lämnas, som brukligt, till Regeringskansliet; i detta fall Justitiedepartementet, då sakfrågan hör hemma där.

Jag inser att järnet måste smidas innan regeringen agerar och sätter ihop ett kommittédirektiv för en utredning. Frågan kommer olämpligt, då jag känner mig väldigt trött efter att ha blivit god man (både "sörja för person" och "ekonomisk förvaltning"), bodelat, försökt ändra på godmanslagstiftningen och organiserat försäljningen av den tidigare huvudmannens fastighet under de senaste 1,5 åren. Skrivelsen går därför iväg först i februari 2018.

Ett kansliråd på Justitiedepartementet tackar, som brukligt, allmänheten för dess synpunkter. Jag känner mig förminskad, då jag varit handläggare i Regeringskansliet i 16 år och vet kan ärendehantering. Samtidigt är jag "allmänhet" nu, då jag har lämnat kanslihuset. Jag får vara tacksam att en sakkunnig - och inte bara en generellt kunnig brevskrivare - tog sig tid och läste brevet.

SKL:s skrivelse om gode män
Under våren 2017 har visst Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) lämnat en skrivelse till regeringen, som ställs till Justitiedepartementet. I skrivelsen framgår att SKL vill att systemet professionaliseras och digitaliseras. Jag blir glad över skrivelsen, då SKL Smartare Välfärd och jag hade en diskussion om digitalisering i september 2016.










Kontakt med bank- och näthandelsaktörer
När jag fått iväg skrivelsen till Justitiedepartementet i februari 2018, vänder jag mig till Svenska Bankföreningen. Jättekul att få en positiv respons från dem, som kommer med vändande e-post.



Jag kontaktar även Nordeas kundombudsman och lämnar förslag på förbättringar i deras hantering för gode män och deras huvudmän. Kundombudsmannen tackar för förslagen. Om det blir något av dem, vet jag inte. (När jag pratar med Nordea i januari 2021, verkar deras nya internetbank rymma smidigare lösningar för ställföreträdare. Jag ser också nya, bättre funktioner när jag redovisar i januari 2021.)

Jag kontaktar arbetsgivarorganisationen Svensk Handel i februari 2018 och ber den underlätta för oss ställföreträdare att handla på nätet åt våra huvudmän. Något svar kom inte.

Intervju i tidningen Ögonblick
I december 2017 föreslår jag Autism- och Aspergerförbundet att de ska ta upp frågor kring gode män och anhöriga i sin tidning Ögonblick. Jag blir intervjuad och artikeln "Anhörig och god man", publiceras i medlemstidningen nr 1/2018 i mars 2018.

Jag söker - och får stöd för artikeln på Twitter - av bland annat Caroline Szyber, ordförande i riksdagens civilutskott, som hanterar digitalisering av offentlig sektor.


Nu anser jag att jag har tagit mitt ansvar för att försöka påverka godmanssystemet till det bättre. I dag är det bara att vänta och ser vart frågan tar vägen.

Läs mer om hur man inreder hos sin huvudman i nästa blogginlägg.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man