Lägg ner Waxholmsbolaget - skapa SLL Trafik

Waxholmsbolaget gör nu reklam i tunnelbanan för att människor ska båtluffa i Stockholms skärgård i sommar. En trevlig idé; jag har själv båtluffat och varit nöjd. Däremot blir jag förundrad över att se Waxholmsbolaget annonsera. Vem är avsändaren?

Ny kollektivtrafiklagstiftning
År 2012 trädde en ny lagstiftning på kollektivtrafikområdet i kraft: kollektivtrafiklagen. Lagen är ett trafikslagsövergripande regelverk för den lokala och regionala kollektivtrafiken, som också öppnar för kommersiell kollektivtrafik. Storstockholms Lokaltrafik (SL) genomgick därför en avbolagisering och blev trafikförvaltning i landstinget för att möta kraven i den nya lagstiftningen.

Ingen jobbar på Waxholmsbolaget
Landstingets trafikförvaltning rymmer i dag all den personal som tidigare arbetade på Waxholmsbolaget, SL och Färdtjänsten. Tillgångarna, som båtar, rulltrappor och tågbroar, tillhör AB SL och Waxholmsbolaget AB, men personalen finns, som sagt, i trafikförvaltningen. Waxholmsbolaget, SL och Färdtjänsten är produktvarumärken, som kommuniceras till resenärerna.

Vad skiljer kommersiell och subventionerad kollektivtrafik?
Konkret innebär det följande: När du ska ta båten ut i skärgården, kan du ta exempelvis Cinderella-båtarna eller Waxholmsbolaget. För resenären är skillnaden inte tydlig annat än att Cindrella är snabbare, dyrare och främst kör på sommaren - till populära öar. Waxholmsbolaget kör med stabila, lite långsammare båtar som ska klara året-runt-trafik i hela skärgården - till en lägre taxa. Båtarna som körs under Waxholmsbolagets varumärke ska också vara miljö- och tillgänglighetsanpassade. Till nästa år ska resenärerna med SL Access-kort till och med kunna åka Waxholmsbolagets båtar på månadskortet under lågsäsong.

Problemet är att dagens resenärer ofta inte förstår att Cinderella-båtarna är helt kommersiella och finansieras bara av biljettintäkter. Strömma, som äger Cinderella-båtarna, har inget samhällsåtagande mot dem som bor eller driver verksamhet i skärgården - utan kan bara satsa på de resor som är lönsamma. Waxholmsbolagets trafik är styrd av politiska mål och subventioneras därför till cirka 65 procent av landstingsskatten. (Jag har letat referenser, men hittar tyvärr inga.)

Gemensamt varumärke
Stockholms läns landsting omsluter närmare 100 miljarder kronor per år - och är Sveriges näst största arbetsgivare med 43 000 anställda. Vad pengarna används till ska tydligt framgå av landstingets varumärke, som vägleder kunden/användaren vad landstinget ansvarar för, erbjuder och finansierar.

I dag tycker jag att Stockholms läns landsting har en av Sveriges mest vanskötta varumärken. Floran av varumärken under landstinget är stor - med SL, Waxholmsbolaget, Färdtjänsten etc. Hur logotypen används, varierar kraftigt. På ambulanser ser man entreprenörens varumärke och landstingets klassiska klassiska symbol. På bussarna ser man entreprenörens namn och SL:s logotype, men inte landstingets klassiska symbol. På Waxholmsbolaget båtar ser man bara Waxholmsbolagets logotype, men inte alltid entreprenörens.

För att förstå vad Stockholms läns landsting levererar behövs ett gemensamt varumärke - med en tydlig avsändare. I Västra Götalandsregionen finns två varumärken; Västtrafik och Västra Götalandsregionen. Västtrafiks varumärke används såväl på bussar, spårvagnar som båtar. Det är ett steg framåt för att visa på att kollektivtrafiken hänger ihop, oavsett transportslag.

Nästa steg borde ju vara att använda ett gemensamt varumärke för hela landstingets erbjudande; såväl sjukvård som kollektivtrafik. Det verkar som att ingen region har klarat denna utmaning, men det kommer väl. Nya kollektivtrafiklagen är relativt ny och många landsting/regioner har fått kämpa hårt för att regionalisera och ensa varumärkena i kollektivtrafiken.

Lansera SLL Trafik
Själv skulle jag gärna se att landstingets politiker avskaffar SL (Storstockholms lokaltrafik), Waxholmsbolaget och Färdtjänsten som varumärken - och ersätter dem med SLL Trafik. Med nya kollektivtrafiklagen kan tidigare länsbunden kollektivtrafik nu köras över länsgränserna, så begrepp som att "åka kommunalt" (och lokalt) bör mer associeras till "åka regionalt".

Jag har funderat på varumärket SLL Trafik med landstingets klassiska symbol, som ska synas på alla transportslag. Sjukhusdelen i landstinget skulle kunna heta SLL Vård (eller något liknande) med samma symbol. Då får skattebetalaren och användaren en tydligare avsändare - och ser vem som ansvarar för tjänsten. En varumärkesstrateg kan säkert hitta på en mer säljande lösning än min.

Entreprenörernas varumärken, som Keolis eller Aisab, tycker jag inte ska synas alls på bussar och ambulanser. De försvårar för resenären, den sjuke, användaren, skattebetalaren etc. att förstå vem som handlar upp och finansierar tjänsten.

Vad tycker du?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man