God man: Dags för årsräkning och deklaration

Jag skriver om min tid som god man för en person med autism och utvecklingsstörning. Mina blogginlägg, varav jag har skrivit fyra tidigare, handlar om hur systemet fungerar och hur jag skulle vilja att det fungerade. Upplevelsen är personlig.

Dags för årsräkning
I fjol bokförde jag min huvudmans alla räkningar, såsom jag bokfört när jag hade ett eget företag. Den här gången hanterade jag alla uppgifter i Excel i stället för i ekonomiprogrammet Visma 200, som jag använde som egenföretagare. Jag kände mig ganska säker på att årsräkningen skulle bli lätt att göra.

När jag gick sista delen av godmanutbildningen hos överförmyndarkansliet i Södertälje kommun i februari i år, insåg jag att årsräkningen skulle se annorlunda ut än bokslutet som företagare. Jag skulle från början ha bokfört posterna i Excel såsom kommunen ville ha dem uppställda. Allt skulle vara redovisat i summerade poster. Då började jag känna en lätt panik komma smygande.

Överförmyndarkansliet i Södertälje erbjöd en kvarts stöd för dem som ville ha hjälp med sin årsräkning, dagtid på plats. Det fungerade inte för mig som hade en heltidstjänst i Stockholm.

Jag kontaktade en redovisningsekonom som jag känner, som tog sig an uppdraget. Det kändes skönt eftersom jag också behövde deklarera för min huvudman, för mig själv (och mitt tidigare företag) och för dödsboet, som jag nämnde i första blogginlägget. Tack och lov kan min huvudman betala för en sådan tjänst, men det har nog inte alla möjlighet till. En sjukersättning, som säkert flertalet huvudmän har, är mycket låg.

Jag fick uppskov och kunde lämna in årsräkningen i mitten av april. Tills dess var jag också tvungen att skanna in och skriva ut flera kvitton för att styrka mina utlägg för huvudmannens räkning, liksom årssammanställningen av huvudmannens konton. Jag är fortfarande förvånad att somliga menar att gode män lätt kan fuska med huvudmannens pengar. Södertälje kommun verkar ha stenkoll, vilket ger dem all heder.

Södertälje kommun håller också på att digitalisera arbetet med årsräkningen, men jag vet inte hur. Jag pratade nyligen med en tillfällig god man, som sa att man inte får använda huvudmannens pengar för att betala en redovisningsekonom som gör arbetet. Kanske desto viktigare då att arbetet blir enkelt.

Med facit i hand skulle jag gärna vilja kunna bokföra huvudmannens utlägg samtidigt som jag betalar dem på internetbanken. Swedbank har en e-bokföringstjänst för småföretagare, som säkert skulle kunna utgöra modell. Betaltjänsten skulle förslagsvis kunna tas fram av Svenska Bankföreningen, SKL Smartare Välfärd/eSam och intresserade banker. Den skulle vara kostnadsfri för gode män att använda. Bankerna kan säkert betala. Själv valde jag att byta bank till Nordea för egen räkning, då min/vår tidigare bank - Handelsbanken - inte kunde svara mot det behovet som jag hade för min huvudmans räkning.

Dags för deklaration
Min huvudmans deklarationsblanketter låg på min hallmatta en dag. Pust, det hade jag förträngt. Hur skulle jag kunna deklarera för någon som jag inte har e-legitimation för? Jag har glömt hur man deklarerar pappersvägen eftersom jag e-deklarerat i flera år.

Jag tittade på Skatteverkets webbplats, men kunde inte bli klok på hur jag skulle kunna bli e-ombud för min huvudman. Min huvudman saknar rättshandlingsförmåga att kunna bemyndiga mig. Att ringa till Skatteverket var tji. Det gick inte ens att komma fram till kön till de många deklarationshandläggarna. Jag gick där och kliade mig i huvudet i flera dagar.

Plötsligen slog det mig. Jag frågar medlemmarna i Facebook-gruppen Godmanskap och förvaltarskap, originalet. De kan svara på allt. Någon visste snabbt råd. Man kan deklarera digitalt med hjälp av en säkerhetskod, som står på huvudmannens pappersdeklaration. Vips, så var problemet löst!

Jag skulle gärna se att samtliga offentliga aktörer, som Skatteverket och Försäkringskassan, hade en egen webbsida som hette "För gode män och förvaltare" eller något liknande. Så slapp man leta. Helst skulle jag också se en portallösning, som jag föreslog i en av mina första blogginlägg.

Godmansdagar
I höstas kom en inbjudan från Södertälje kommun att jag kunde följa med LSS-handläggaren till min huvudmans gruppboende. Jag valde att ta en semesterdag för detta. Det var väldigt intressant och kändes också viktigt, då LSS-handläggaren har ett stort inflytande över vilka stödinsatser som min huvudman får.

En månad senare kom en inbjudan om anhörigdag från min huvudmans gruppboende. Dagen ägde rum mitt i veckan. Jag arbetade som ny konsult och kunde inte ta ledigt igen. Tack och lov kunde en annan anhörig åka. Min huvudman skulle kanske bli ledsen om alla andras anhöriga kom, men inte jag.

Ersättningen som man får från kommunen för att vara god man är mycket blygsam. Jag får kanske 25 kronor i timmen, före skatt, för mitt arbete. Dessutom är ersättningen lite knepig att söka och hantera, då man måste betala in sin egen arbetsgivaravgift. Skulle jag inte i stället kunna få några godmansdagar, som jag kan använda för min huvudmans räkning? De skulle kunna användas som föräldradagar, beviljas av kommunen (?) och betalas ut av Försäkringskassan. Min huvudman är 46 år enligt födelsebeviset, men mentalt kanske runt två år. Som ett barn, som aldrig blir stort.

Vän av ordning skulle säkert säga att en sådan uppgift inte ingår i det klassiska godmansuppdraget. Ett inte obetydligt antal gode män är också anhöriga och då krävs ofta något mer, skulle jag gissa. Hur många lägger inte extra tid på sina gamla föräldrar, som de måste ta semester för i dag? Att vårda någon annan tar av ens ork och tid. Att vara ett stöd för ensamkommande flyktingbarn kan ibland säkert kräva likartad insats som att ha ett eget barn, skulle jag gissa.

Fler inlägg om mitt godmanskap kan du läsa här.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man