Volkswagens kris

Volkswagen är i kris. Börskursen har rasat kraftigt efter att avgasreningen visar sig ha varit manipulerad. Bilföretaget har medgett att hela 11 miljoner bilar utrustats med fuskande mjukvara. Hur påverkas varumärket?

Att läsa inläggen och kommentarerna på Twitter under #volkswagen är spännande för att själv lägga pussel. Jag reagerade på ett par frågeställningar:

1. Företaget ska "skoningslöst reda ut förehavandena" för att komma åt manipuleringen. Kan det inte vara så att koncernen har varit hårt styrd mot att bli störst i världen? Och de anställda därför gjort allt för att nå målen? Om rädslans kultur finns i organisationen, varför skulle det bli bättre av att ta i med hårdhandskarna? Kanske har företagen att vinna på en mjukare och mer transparent kultur.

2. Fusket har påverkat börskursen, som fallit med 30 procent på två dagar. Enligt Carina Lundberg Markow, chef för ansvarsfullt företagande på Folksam, är det första hållbarhetsrelaterade skandalen som har gett utslag på aktiekursen. Att csr-frågorna så tydligt slår på den strategiska delen av företaget är intressant. Är det en engångsföreteelse eller en trend?

3. När briserar en nyhet? Vi Bilägare skrev om en skev bränsleförbrukning redan 2014. En aning från utsläppen, men biltidningen var något på spåren. Ytterligare tester har gjorts i USA efter det, men misstanken hade redan väckts.

Vilka frågeställningar ställer du dig med anledning av skandalen?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man